Wijzigingen BGfo per 1 juli 2024

16 april 2024 om 16:30

Per 1 juli 2024 worden een aantal wijzigingen doorgevoerd in het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft (BGfo). De wijzigingen zijn gericht op het vergroten van transparantie en het waarborgen van de kwaliteit bij geautomatiseerd advies binnen de financiële dienstverlening.

Actieve provisietransparantie 

De eerste verandering betreft actieve provisietransparantie, zoals deze is vastgesteld in de artikelen 86d en 86i van het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen (BGfo). Consumenten moeten vóór het afsluiten van een verzekeringsovereenkomst op de hoogte worden gesteld van de provisie in Euro’s die de bemiddelaar/adviseur ontvangt. Als de provisie op voorhand niet exact bekend is, omdat deze bijvoorbeeld afhankelijk is van type dekking, hoogte eigen risico, aanvullende dekkingen etc. Dan moet de bemiddelaar/adviseur een bedrag geven dat de daadwerkelijke provisie zo nauwkeurig mogelijk benadert. Voor deze indicatie geldt het concept “fijnmazig gemiddelde”, wat betekent dat de indicatie uiteindelijk binnen een kleine bandbreedte valt van de uiteindelijk te ontvangen provisie.  Ook moet de financieel dienstverlener vermelden welke dienstverlening hij levert. Door dit op de juiste wijze te communiceren kan de klant een afgewogen keuze maken ten aanzien van de dienstverlening en de beloning die hiertegenover staat. 

Daarnaast worden er nieuwe eisen gesteld aan directe aanbieders met betrekking tot aanbrengprovisie, zoals vermeld in artikel 61 lid 2 onder e en f van het BGfo. Directe aanbieders moeten consumenten actief informeren over de aanbrengprovisie die zij betalen aan derden voor het doorverwijzen van consumenten naar de verzekeraar.  

Het is belangrijk op te merken dat deze veranderingen alleen van toepassing op consumenten en niet op de zakelijke markt. Voor de zakelijke markt blijft de passieve provisietransparantie van kracht. 

Geautomatiseerd advies 

Om de risico’s van geautomatiseerd advies te reduceren heeft de wetgever besloten om normen voor geautomatiseerd advies op te stellen. Daarom worden vanaf 1 juli 2024 enkele artikelen in het  BGfo verandert en toegevoegd die betrekking hebben op geautomatiseerd advies. 
 
In artikel 1 BGfo wordt per 1 juli 2024 de definitie voor geautomatiseerd advies toegevoegd en zal als volgt luiden: “vorm van adviseren waarbij het advies door een geautomatiseerd systeem opgesteld wordt zonder tussenkomst van een natuurlijk persoon”.  
 
In artikel 32da wordt nieuwe wetgeving beschreven, waaraan geautomatiseerd advies moet voldoen om deze te mogen aanbieden aan de consument:
  • Financiële dienstverleners moeten één of meer personen aanwijzen die verantwoordelijk zijn voor het systeem en de adviezen. Deze personen moeten voldoen aan vakbekwaamheidseisen voor het desbetreffende financiële product. 
  • Voordat een geautomatiseerd systeem wordt gebruikt, moeten financiële dienstverleners scenarioanalyses uitvoeren om te garanderen dat het systeem werkt en dat de adviezen aansluiten op de verstrekte informatie van de consument. 
  • Financiële dienstverleners moeten regelmatig controleren of de geautomatiseerde adviezen passen bij de verstrekte informatie en dat de consument de informatie begrijpt. 
  • Als geautomatiseerde adviezen niet voldoen aan de wettelijke regels, moet de dienstverlener het geautomatiseerde advies onmiddellijk stopzetten voor het betreffende product en consumenten zo snel mogelijk informeren. De dienstverlener moet ook de oorzaak van het probleem verhelpen en andere geautomatiseerde adviessystemen controleren op vergelijkbare fouten. 

Wat kunt u doen? 

Als bemiddelaar of adviseur kunt u de provisie opnemen in de offerte of een bijlage van de offerte, zodat per consument de provisie kenbaar wordt gemaakt voor de totstandkoming van de verzekeringsovereenkomst. Maak daarbij zo min mogelijk gebruik van het ‘fijnmazig’ gemiddelde. Overmatig gebruik van het ‘fijnmazig gemiddelde’ zal, naar verwachting, nadere instructies van de AFM opleveren. 

Geautomatiseerd advies 

Biedt u geautomatiseerd advies aan óf bent u van plan om geautomatiseerd advies aan te gaan bieden controleer dan of u voldoet aan de wettelijke eisen. Wijs een verantwoordelijke voor het geautomatiseerd advies aan. Zorg dat degene voldoet aan de wettelijke vakbekwaamheid eisen. Controleer of uw geautomatiseerde adviessysteem voldoet aan alle wettelijke voorschriften.  

Wat kan SVC voor u doen? 

Het SVC Kennisportal bevat alle formulieren, instructies, beleidsdocumenten en procedures om te kunnen voldoen aan de wettelijke bepalingen. Deze documenten zijn up-to-date met de wijzigingen per 1 juli 2024.  Wilt u meer informatie of een vrijblijvende demonstratie van ons Kennisportal? Neem dan contact met ons op. Wij zijn u graag van dienst.




Proud member of
Logo PIAGROUP
Volg ons op LinkedIn
Op de hoogte blijven het laatste nieuws?
Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief!