Adviseur Aansprakelijk voor ANW-Hiaat Uitkering

22 oktober 2024 om 14:47

Zorgvuldige dienstverlening geldt niet alleen bij het afsluiten van een financieel product. Als adviseur heb je ook de verantwoordelijkheid voor verzekeringen die deel uit maken van jouw portefeuille. Recentelijk is er een uitspraak gedaan door de Rechtbank Den Haag (ECLI_NL_RBDHA_2024_15767), waarbij een financieel adviseur aansprakelijk werd gesteld voor het niet goed nakomen van deze zorgplicht.

De feiten 

De zaak voor de Rechtbank Den Haag betrof een geschil waarbij een financieel adviseur nalatig was in het beheer van een ANW-hiaatverzekering voor een zakelijke klant. Een werkgever had via de adviseur een verzekering afgesloten om het ANW-hiaat op te vangen voor werknemers. Dit is een aanvullende verzekering die ervoor zorgt dat nabestaanden van werknemers na hun overlijden een aanvulling krijgen op de nabestaandenuitkering van de overheid. 

In deze specifieke zaak ging het om een werknemer die door ziekte langdurig uitviel en vervolgens overleed. Het probleem ontstond toen bleek dat de werknemer niet was aangemeld voor de ANW-hiaatverzekering. De financiële gevolgen hiervan waren aanzienlijk, omdat de nabestaanden van de werknemer geen uitkering ontvingen, zoals wel was verwacht door de werkgever en de werknemer zelf. 

De werkgever stelde dat hij ervan uitging dat de adviseur, als beheerder van het verzekeringspakket, ervoor had gezorgd dat alle werknemers correct waren aangemeld. Toen de fout aan het licht kwam, was het te laat om de situatie te corrigeren. De verzekeraar weigerde de uitkering omdat de werknemer niet was geregistreerd voor de verzekering. De werkgever heeft hierin besloten om het bedrag zelf voor te schieten aan de nabestaanden van zijn medewerker. 

Dit leidde tot een aanzienlijke financiële en emotionele schade voor de nabestaanden van de werknemer. De werkgever voelde zich in de steek gelaten door de adviseur, omdat hij erop vertrouwde dat deze de administratie op orde had. De werkgever startte daarop een rechtszaak tegen de adviseur. Kernpunt is de vraag of de adviseur tekort is geschoten in zijn verantwoordelijkheid om te zorgen voor een juiste uitvoering van de ANW-hiaatverzekering. 

De beoordeling 

De rechtbank oordeelde dat de financieel adviseur in deze zaak zijn zorgplicht was tekortgeschoten. De kern van het probleem was dat de adviseur niet zorgvuldig had gehandeld bij het beheren van de ANW-hiaatverzekering. Hierdoor was de betreffende werknemer ten onrechte niet aangemeld. Dit had ingrijpende gevolgen, omdat de nabestaanden geen uitkering ontvingen na het overlijden van de werknemer.  

Volgens de rechtbank had de adviseur een verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat alle werknemers tijdig en correct werden aangemeld voor de verzekering. Dit is een essentieel onderdeel van het beheer van dergelijke financiële producten. De werkgever had erop vertrouwd dat de adviseur deze verantwoordelijkheid serieus zou nemen, wat in dit geval niet is gebeurd. Hierdoor werd de adviseur aansprakelijk gesteld voor de ontstane schade. 

De rechtbank benadrukte dat een financieel adviseur niet alleen moet adviseren, maar ook zorg moet dragen voor een correcte administratieve uitvoering van de geadviseerde producten. In dit geval had de adviseur onvoldoende toezicht gehouden op de aanmeldingen van werknemers voor de verzekering, wat leidde tot het mislopen van een uitkering. Dit werd als een duidelijke tekortkoming gezien in de dienstverlening van de adviseur. 

De uitspraak onderstreept het belang van zorgvuldigheid en verantwoordelijkheid in het beheren van financiële producten, vooral wanneer deze directe impact hebben op de financiële zekerheid van werknemers en hun nabestaanden.

Wat kunt u doen? 

De zorgplicht van een adviseur heeft niet alleen betrekking op het moment van adviseren, maar ook voorafgaand aan de totstandkoming van de verzekering. Daarnaast moet een adviseur waken over de belangen van tot zijn portefeuille behorende verzekeringen van zijn klanten. Dit betekent dat van een adviseur verwacht wordt: 

Versterking van de zorgplicht: Zorg voor een gedegen inventarisatie van de financiële situatie, doelen en risicoprofiel van de klant voordat er advies wordt gegeven. 

Documenteren van adviesprocessen: Leg elk advies duidelijk vast en laat de klant schriftelijk bevestigen dat ze de risico’s begrijpen. 

Passende producten adviseren: Controleer zorgvuldig of het product daadwerkelijk past bij het profiel en de doelstellingen van de klant, vooral bij complexe financiële producten.  

Afgifte en juistheid bewaken: Als een financieel product wordt aangevraagd bewaak dan de tijdige afgifte van het financiële product. Controleer ook of het afgegeven product aansluit bij hetgeen is aangevraagd en de bedoeling was van de klant. 

Up-to-date houden: Financieel adviseurs moeten zorgen dat het financiële product blijft aansluiten bij de omstandigheden van de klant, zeker in het geval dat er wijzigingen optreden waarvan de financieel adviseur op de hoogte was (of had moeten wezen). 

Door duidelijke communicatie, zorgvuldige documentatie en het blijven voldoen aan de zorgplicht kunnen dergelijke geschillen in de toekomst voorkomen worden.

Wat kan SVC voor u doen? 

Het SVC Kennisportal geeft u als financieel adviseur alle procedures en instructies om aan de wettelijke vereisten te voldoen. Het geeft houvast en biedt structuur in uw advies- en bemiddelingswerkzaamheden. Wilt u meer informatie of een demonstratie van onze Kennisportal? Neemt u dan contact met ons op.




Proud member of
Logo PIAGROUP
Volg ons op LinkedIn
Op de hoogte blijven het laatste nieuws?
Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief!