Het actief informeren van klanten over de gevolgen van nieuwe of veranderende wetgeving voor hun verzekering of hypotheek is onderdeel van de zorgplicht van tussenpersonen. Dit stelt de Geschillencommissie van het KiFiD naar aanleiding van een zaak die draait om de in medio 2017 in werking getreden Wet uitfasering pensioen in eigen beheer. Hierdoor verviel de mogelijkheid voor de DGA om het bij de verzekeraar opgebouwde pensioenkapitaal om te zetten naar een pensioen in eigen beheer. De DGA is hierover ontstemd omdat hij dit wel had gewild. Hij vindt dat de adviseur in kwestie hem hierover actief had moeten informeren. Bovendien is hij van mening dat hij door het mislopen van het onderbrengen in eigen beheer, financieel schade lijdt. De DGA houdt de adviseur hiervoor aansprakelijk.
De feiten
De klant heeft als DGA een deel van zijn pensioenaanspraak via bemiddeling van zijn tussenpersoon ondergebracht bij een verzekeraar. In verband met de naderende einddatum van de gesloten pensioenverzekering heeft de tussenpersoon de klant eind september 2016 een brief gezonden win verband met de te verwachten uitkering. Kort daarna laat de tussenpersoon de klant weten dat de pensioenverzekering op 1 februari 2017 tot uitkering zal komen.
De beoordeling
De Geschillencommissie komt in de uitspraak tot de conclusie dat het tot de actieve zorgplicht van de tussenpersoon behoort om een klant actief te informeren over nieuwe of veranderende wetgeving en de gevolgen daarvan voor de financiële producten van deze klant. Het verweer van de tussenpersoon dat hij de DGA in 2007 (bij de start van de Pensioenwet) erop te hebben gewezen dat hij het pensioenkapitaal kon overzetten naar eigen beheer, vindt de Commissie onvoldoende. Een tussenpersoon mag in beginsel niet stil blijven zitten wanneer hij tijdens de looptijd van de tot zijn portefeuille behorende verzekeringen kennisneemt van feiten of omstandigheden die meebrengen dat de door hem beheerde verzekeringen mogelijk aanpassing behoeven.’Wat kunt u doen?
Vakbekwaamheid is een belangrijk onderdeel in uw vak als adviseur. U moet aantoonbaar vakbekwaam zijn en uw kennis moet actueel zijn. Hierdoor bent u goed op de hoogte van mogelijke wijzigingen in de wet- en regelgeving of productvoorwaarden. Ten opzichte van uw klanten stopt uw dienstverlening niet na het adviseren en bemiddelen in een financieel product. In het kader van nazorg bent u minimaal verplicht uw klanten te informeren over wijzigingen in de wet- en regelgeving of productvoorwaarden die (mogelijk) gevolgen kunnen hebben voor de afgesloten producten. Indien de klant wil weten welke gevolgen dit voor hem heeft en welke alternatieven er wellicht zijn, maakt u een afspraak voor een adviesgesprek. U legt vast wat u voor de klant gaat doen en welke kosten hiermee gemoeid zijn.Wat kan SVC voor u doen?
Door onze nieuwsbrieven houden wij u op de hoogte van wat er speelt in de financiële branche. Bij wijzigingen in de wet- en regelgeving brengen wij daarnaast onze klanten middels een update op de hoogte van wijzigingen. En leveren wij procedures en sjablonen, zoals formulieren of brieven, aan die u op maat kunt maken en kunt gebruiken. Zo is geborgd dat uw organisatie bij is en snel haar klanten kan informeren indien nodig. Wilt u een demonstratie van de Kennisportal? Neemt u dan contact met ons op.Op de hoogte blijven het laatste nieuws? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief! |