Een consument klaagt bij Kifid over de gebrekkige begeleiding bij het verkrijgen van een hypotheek voor een nieuwbouwwoning. Hoewel de financiering uiteindelijk rondkwam, stelt de consument dat het traject onnodig lang duurde en niet aansloot bij zijn wensen. Hij eist (gedeeltelijke) terugbetaling van de advieskosten. Kifid geeft hem deels gelijk: de adviseur kan zijn werkwijze niet onderbouwen vanwege een incompleet dossier.
De feiten
In maart 2024 schakelde de consument een financieel dienstverlener in voor hypotheekadvies. Er werd € 3.500,- aan advieskosten overeengekomen. De consument gaf vanaf het begin aan dat hij zijn dubbele woonlasten wilde meefinancieren. De adviseur verzuimde echter deze wens mee te nemen in de eerste hypotheekaanvraag. Dit leidde tot vertraging en onzekerheid, met als gevolg dat de consument in augustus 2024 een ingebrekestelling ontving van de projectontwikkelaar.
In oktober werd de woning alsnog geleverd en de hypotheekakte gepasseerd. De consument diende vervolgens een klacht in. Hij stelde dat de adviseur structureel slecht bereikbaar was, traag reageerde en niet adequaat heeft gehandeld. De adviseur verweerde zich, maar kon zijn stellingen niet onderbouwen met stukken uit het dossier. Belangrijke documenten zoals een adviesrapport, gespreksnotities en een inventarisatieformulier ontbraken.
Het oordeel
Kifid oordeelt dat de adviseur is tekortgeschoten in zijn zorgplicht. Omdat hij geen dossierstukken kan overleggen, geldt dat voor zijn rekening en risico. De Geschillencommissie acht bewezen dat de financieringswens van de consument niet is meegenomen, dat termijnen onvoldoende zijn bewaakt en dat er onnodige vertraging is ontstaan. De overeenkomst wordt gedeeltelijk ontbonden: de adviseur moet € 1.167,- terugbetalen.
Wat kunt u doen?
Artikel 63c BGfo verplicht de adviseur die een consument adviseert over een hypothecair krediet om de consument een schriftelijk of op een duurzame drager vastgelegd adviesrapport te verstrekken. Het is dus verplicht om altijd een adviesrapport op te stellen en verstandig om deze in het dossier te bewaren. Wij adviseren om ook eerdere (concept) adviesrapporten en/of berekeningen op te slaan, zodat de chronologie in het dossier is te reconstrueren.
Wat kan SVC voor u doen?
SVC toetst tijdens de Keurmerk Certificeringsaudit standaard op de aanwezigheid, opbouw en kwaliteit van adviesdossiers. Hiermee helpt SVC u om structureel te voldoen aan wettelijke eisen en om uw adviespraktijk aantoonbaar op orde te hebben.
Wilt u meer informatie? Neem dan contact met ons op