Hoekstra over uitvoerbaarheid actieve provisietransparantie

29 november 2021 om 20:30

Op 25 november 2021 heeft demissionair minister van financiën Hoekstra het Wijzigingsbesluit Financiële Markten 2021 (hierna: Wijzigingsbesluit) naar de voorzitter van de Tweede Kamer gestuurd. Eén van de onderwerpen die is opgenomen in het Wijzigingsbesluit is actieve provisietransparantie bij schadeverzekeringen. Voor adviseurs en bemiddelaars wordt het verplicht om bij schadeverzekeringen het concrete nominale provisiebedrag per product actief transparant te maken voor de consument. In deze brief koppelt Hoekstra terug hoe de AFM hier zo praktisch mogelijk invulling aan wil geven. 

De AFM heeft vier verschillende (branche)organisaties uitgenodigd voor een individueel gesprek; Adfiz, OvFD, Verbond van Verzekeraars en Keurmerk Objectief Vergelijken. Met deze partijen heeft de AFM gesproken over mogelijke knelpunten bij de uitvoering van actieve provisietransparantie. Het gaat om het noemen van een concreet (exact nominaal) provisiebedrag door de bemiddelaar of adviseur aan een individuele consument voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst.  

Adviezen van AFM 

Aan de hand van deze gesprekken concludeert de AFM dat het Wijzigingsbesluit zoals dat er nu ligt uitvoerbaar is. De AFM heeft een terugkoppeling gegeven van de gesprekken en heeft aanvullend nog drie adviezen gegeven, namelijk:  
- Maak actieve provisietransparantie alleen van toepassing op nieuwe polissen en niet op mutaties van lopende polissen.  
- Hanteer een implementatietermijn die de bemiddelaars en adviseurs voldoende tijd geeft om zich voor te bereiden op aanpassingen van systemen.  
- Maak expliciet dat het bemiddelaars en adviseurs vrij staat om – in aanvulling op het precontractueel verstrekken van het exacte provisiebedrag – in een eerder stadium een indicatie te geven van het te verwachten provisiebedrag.  

In het Wijzigingsbesluit is allereerst opgenomen dat bemiddelaars en adviseurs consumenten voorafgaande aan de totstandkoming van een overeenkomst dienen te informeren over het bedrag van de afsluitprovisie en doorlopende provisie die de bemiddelaar of adviseur ontvangt. Het is, vanuit het beoogde doel om het gesprek over dienstverlening te bevorderen, van belang dat (1) consumenten begrijpen dat zij indirect de bemiddelaar of adviseur betalen voor de dienstverlenging, (2) zij daarom ook een beroep kunnen doen op de dienstverlening en (3) dat beroep op de dienstverlening in verhouding gezien moet worden tot het betaalde bedrag aan provisie. Wanneer de consument weet heeft van het bedrag per product kan dan behulpzaam zijn voor de consument. Het geeft een preciezer inzicht waardoor de dialoog over dienstverlening versus vergoeding meer gedetailleerd kan worden gevoerd. Dit is ook van toepassing bij een wijziging in de verzekering waar ook een nieuwe overeenkomst voor nodig is (als er een nieuwe verzekering wordt afgegeven). 
 
Hoekstra is het met de AFM eens dat de bemiddelaars en adviseurs een redelijke termijn nodig hebben om zich voor te breiden op de daadwerkelijk invoering van actieve provisietransparantie. In het Wijzigingsbesluit is hiermee rekening gehouden doordat voor de verschillende artikelen of onderdelen een verschillende datum van inwerkingtreding kan worden vastgesteld. Daarbij vindt Hoekstra een termijn van twee jaar nadat definitief bekend is hoe de wettelijke verplichting zal luiden redelijk (in het wijzigingsbesluit zelf staat overigens een termijn tot 31 december 2022), omdat bemiddelaars en adviseurs nu reeds in staat moeten zijn om een ieder die naar het provisiebedrag vraagt, ook de hoogte van het provisiebedrag mede te delen. 

Mondelinge mededeling 

Tot slot doet de AFM de aanbeveling om expliciet te maken dat het bemiddelaars en adviseurs vrijstaat om – in aanvulling op het precontractueel verstrekken van het exacte provisiebedrag – in een eerder stadium een indicatie te geven van het te verwachten provisiebedrag. Dit is reeds in de nota van toelichting bij het Wijzigingsbesluit verwerkt. Daarin is opgenomen: “Het is aan de bemiddelaar of adviseur op welke wijze hij het provisiebedrag per product overbrengt aan de consument en in welk stadium hij de consument reeds informeert over het algemene principe van provisie. Een mondelinge mededeling behoort hierbij tot de opties.”  

Hoekstra geeft aan blij te zijn met de conclusie van de AFM dat de verplichting voor bemiddelaars en adviseurs uitvoerbaar is om bij schadeverzekeringen het concrete nominale provisiebedrag per product actief transparant te maken.  

Wat kunt u doen? 

Dat de actieve beloningstransparantie er gaat komen is nu wel duidelijk. Bereid u zich hier op voor. Leg het beleid vast inzake beloningstransparantie. Hoe wilt u het vermelden van de provisie over het af te sluiten product tot uitvoer brengen? Is dat schriftelijk? Is dat mondeling? Beschrijf de procedure c.q. werkinstructie en instrueer uw personeel. Het is belangrijk om daar nu alvast over na te denken, zodat u direct kunt schakelen wanneer de wettelijke verplichting in zal gaan. Bedenk wel dat het bij een mondelinge mededeling lastiger zal zijn aan te tonen dat u dit ook daadwerkelijk hebt gedaan. 

Wat kan SVC voor u doen? 

Heeft u advies of ondersteuning nodig bij het vastleggen van uw beleid inzake de actieve beloningstransparantie? Met een Wft-abonnement kunt u gebruik maken van onze helpdesk en heeft u toegang tot ons Kennisportal waarin diverse voorbeelden van beleidsdocumenten en procedures beschikbaar zijn. Ook ten aanzien van de actieve provisietransparantie zullen hiervoor tijdig sjablonen ter beschikking komen. Wilt u meer informatie? Neemt u dan contact met ons op.




Proud member of
Logo PIAGROUP
Volg ons op LinkedIn
Op de hoogte blijven het laatste nieuws?
Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief!