Resultaten AFM Consumentenmonitor najaar 2021

2 februari 2022 om 17:30

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) laat twee keer per jaar door marktonderzoeksbureau Ipsos online onderzoek doen onder consumenten naar onderwerpen zoals hypotheken en beleggen. Hierdoor krijgt de AFM meer inzicht in intenties en gedrag van consumenten op de financiële markten.  

Enkele resultaten: 
• De aflosvrije hypotheek is nog steeds de meest voorkomende hypotheekvorm (63%), gevolgd door de annuïteiten hypotheek met 42%. (Men kon meerdere hypotheekvormen invullen, waardoor het percentage boven de 100% komt). 
• Bijna een kwart van hypotheekbezitters met een aflosvrije hypotheek is benaderd over de risico’s van de hypotheekvorm. 
• 25% van de hypotheekbezitters heeft een rentevast periode van 16-20 jaar, 21% heeft de rente tot 30 jaar vast. 
• Van de hypotheekbezitters van wie de rentevaste periode recent afliep of binnenkort afloopt, verwacht 10% de maandlasten van zijn of haar hypotheek niet meer te kunnen betalen als de hypotheekrente verdubbeld en hun hypotheeklasten daardoor 1,5 keer zo groot worden.  
• Een op de vijf hypotheekbezitters heeft als gevolg van corona te maken gehad met een daling van het inkomen.  
• Slechts 1% van de respondenten geeft aan dat zij verwachten binnen nu en drie maanden in betalingsproblemen te komen door de impact van corona.  
• Verduurzaming wordt voornamelijk gefinancierd met behulp van eigen middelen. 78% van de hypotheekbezitters gebruikt eigen middelen om te verduurzamen. 15% van de hypotheekbezitters heeft zijn of haar hypotheek verhoogd om te verduurzamen. 3% gebruikt hiervoor een consumptief krediet.  
• Ruim vier op de tien (42%) hypotheekbezitters weet niet dat zij door extra aflossing in aanmerking kunnen komen voor een lagere rente, als zij door deze extra aflossing in een lagere LTV-klasse terechtkomen. In totaal heeft een op de vijf (18%) daadwerkelijk extra afgelost om voor een lagere rente in aanmerking te komen. 
• Een op de zeven verwacht bij arbeidsongeschiktheid of werkloosheid de hypotheeklasten niet meer te kunnen betalen. 
 •Een op de tien verwacht de hypotheeklasten niet meer te kunnen betalen na overlijden van partner. 
• Drie op de tien hypotheekbezitters wil vaker contact met hun adviseur. 
 
De AFM Consumentenmonitor uit het najaar 2021 is online ingevuld door ruim 600 hypotheekbezitters. 

Wat kunt u doen? 

Als u uw eigen portefeuille naast de resultaten legt van deze consumentenmonitor, welke actie zou u kunnen ondernemen? Als u weet dat drie op de tien klanten vaker contact wil met hun adviseur. Of dat een op de vijf met een daling van het inkomen te maken heeft. Neem in het kader van nazorg contact op met uw klant en informeer naar de huidige persoonlijke en financiële situatie. Ook om te voorkomen dat klanten in betalingsproblemen komen. Misschien kunt u een enquête uitsturen naar uw klanten en peilen hoe de situatie onder uw klanten is. Dan kunt beoordelen of verdere actie nodig is, of dat alles kan blijven zoals het is. Dat is voor klanten ook een fijne bevestiging om te krijgen. 

Wat kan SVC voor u doen? 

Wilt u informatie of begeleiding bij het opzetten van uw dienstverlening met betrekking tot doorlopende dienstverlening of abonnementen? Of uw dossiers laten controleren door middel van een zorgplichtaudit? Neemt u dan contact met ons op. 




Proud member of
Logo PIAGROUP
Volg ons op LinkedIn
Op de hoogte blijven het laatste nieuws?
Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief!