Verantwoorde maandlasten belangrijk bij pilot Duurhuur

30 januari 2022 om 12:15

NHG kondigt een pilot aan voor duurhuurders om te beoordelen of zij een hypotheek kunnen krijgen en een woning kunnen kopen. In totaal doen 5 aanbieders mee met deze pilot. Wat is de rol van de adviseur hierin? 
 
NHG stelt dat Nederland zo’n 574.000 huishoudens telt die duur huren in de vrije sector. 61% daarvan besteedt zelfs meer dan 33% van het netto-inkomen aan huur. Terwijl deze ‘duurhuurders’ binnen de gestelde standaard leennormen vaak moeite hebben de overstap te maken van de vrije huursector naar een koopwoning, omdat ze op basis van hun inkomen net geen passende financiering kunnen krijgen. 

Pilot Duurhuur 

NHG wil huurders met hoge huurlasten de mogelijkheid bieden om met verantwoorde maatwerkfinanciering een eigen huis te kopen. Zij zijn van mening dat huurders die voor een lange periode maandelijks een hoge huur betalen, bewezen hebben bepaalde woonlasten te kunnen dragen. Samen met Aegon, BLG Wonen, Florius, ING en Vereniging Eigen Huis start NHG vandaag de gezamenlijke pilot Duurhuur.  

Voorwaarden voor deelname 

Voor deelname aan de pilot moeten duurhuurders voldoen aan bepaalde voorwaarden. Iedere aanvraag wordt hierop beoordeeld. Zo moeten duurhuurders bijvoorbeeld kunnen aantonen dat ze al meer dan drie jaar een hoge huur betalen, zonder dat dit ten koste is gegaan van hun spaargeld of heeft geleid tot oplopende schulden. Het voldoen aan deze voorwaarden wil nog niet zeggen dat de hypotheek altijd verantwoord is in de zin van de Wft. De geldverstrekker beoordeelt per klant of er sprake is van een verantwoorde kredietverstrekking. 

Wat kunt u doen? 

Als adviseur is het uw taak om aan de hand van een diepgaande inventarisatie en analyse een passende oplossing te bieden aan uw klant. Belangrijk is dat deze passende oplossing verantwoord is voor de klant. U moet beoordelen of, gezien de persoonlijke en financiële situatie van de klant, de maandlasten van de af te sluiten hypotheek verantwoord zijn. Is de nieuwe maandlast hoger of lager dan de huidige maandlast, wat is het uitgavepatroon van de klant, zijn er overige kosten (nu of in de toekomst) waar rekening mee moet worden gehouden. Het feit dat het volgens de normen mogelijk is, is niet voldoende. Wanneer u van mening bent dat, ondanks dat het volgens de norm zou passen, het onverantwoord is voor de klant om de woning te kopen en de hypotheek af te sluiten, moet u de klant wijzen op dit risico. Zorg dat dit advies vastligt in het klantdossier. 

Wat kan SVC voor u doen?  

Met het SVC Kennisportal beschikken wij over een krachtige tool om u te ondersteunen met pragmatische procedures, instructies., formulieren en sjablonen. Zoals motivatievragen die u kunnen ondersteunen bij het opstellen van een volledig advies. Met het SVC compliance abonnement krijgt u toegang tot ons Kennisportal, ontvangt u onze nieuwsbrieven, kunt u gebruik maken van de Wft helpdesk en kunt u 4 keer per jaar een adviesdossier ter beoordeling voorleggen. Wilt u meer informatie over het compliance abonnement of het Kennisportal? Neemt u dan contact met ons op. 




Proud member of
Logo PIAGROUP
Volg ons op LinkedIn
Op de hoogte blijven het laatste nieuws?
Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief!