Een consument claimt schade op zijn opstalverzekering nadat zijn tijdelijk verhuurde woning schade oploopt door storm en lekkage. Hij verwijt zijn assurantietussenpersoon dat deze niet voor een volledige dekking heeft gezorgd. Kifid oordeelt dat de tussenpersoon tekort is geschoten in zijn zorgplicht, maar wijst de schadeclaim toch af. Opmerkelijk is de verruiming van het consumentbegrip waardoor de klacht wél behandelbaar is.
De feiten
De consument vertrok voor vijf jaar naar het buitenland en verhuurde zijn woning in Nederland. Hij schakelde een tussenpersoon in om zijn woning ‘volledig verzekerd’ achter te laten. In november 2023 claimde hij schade aan het zonnescherm en de kelder. De schade aan het zonnescherm werd grotendeels vergoed, onder aftrek van een extra eigen risico vanwege de verhuur. De schade aan de kelder werd afgewezen op grond van diverse uitsluitingen in de polisvoorwaarden.
De consument stelde dat hij mocht vertrouwen op een volledige dekking en dat de schade voortkomt uit een verkeerde poliskeuze door de tussenpersoon. Kifid moest eerst oordelen of de klacht van een consument afkomstig was, gezien de verhuur van de woning. In eerdere zaken gold verhuur als zakelijke activiteit, waardoor klachten onontvankelijk waren.
Het oordeel
Kifid volgt sinds een arrest van het Hof van Justitie EU (24 oktober 2024) een verruimde uitleg van het begrip ‘consument’. Omdat de woning eerst eigen woning was, de verhuur tijdelijk is, en de consument de woning later weer zelf wil bewonen, handelt hij buiten een bedrijfs- of beroepsactiviteit. De klacht is daarom wél behandelbaar.
Inhoudelijk oordeelt de commissie dat de tussenpersoon weliswaar zorgvuldiger had moeten informeren over de beperkingen van de dekking, maar dat dit niet tot extra schade heeft geleid. Volgens Kifid is niet aannemelijk geworden dat een andere verzekering wel dekking had geboden. De klacht wordt daarom ongegrond verklaard.
Wat kunt u doen?
Deze uitspraak onderstreept het belang van duidelijke communicatie over dekking, polisvoorwaarden en bijbehorende begrippen. Informeer klanten actief over wat wel én niet is verzekerd, zeker bij bijzondere situaties zoals tijdelijke verhuur. Let daarnaast op de gewijzigde uitleg van het consumentbegrip: ook tijdelijke verhuur sluit een klacht bij Kifid niet per definitie meer uit.
Wat kan SVC voor u doen?
SVC kan u ondersteunen bij het uitvoeren van het Product Oversight Proces. Hiermee zorgt u ervoor dat uw verzekeringsproducten altijd in het belang van de klant zijn en in alle scenario’s doen wat de klant van het product mag verwachten.
Wilt u meer informatie? Neem dan contact met ons op.